VinduesIndustriens Vedtægter

Her kan du læse eller downloade 

VinduesIndustriens vedtægter

Senest revideret 11. april 2024.

Foreningens navn er VinduesIndustrien.

Foreningen er stiftet ved et møde i Byggecentrum i Middelfart den 18. april 1977.

Over for udlandet kan foreningen benævnes Association of Danish Window Manufacturers eller Verband Dänischer Fensterhersteller.

Foreningens hjemsted er den til enhver tid værende adresse for foreningens sekretariat.

3.1 Foreningen har til formål at:

 

  1. a.       Varetage branchens teknisk faglige interesser (ekskl. enkeltvirksomhedernes markedsføring) over for myndigheder, organisationer og institutioner, bygherrer, projekterende ingeniører og arkitekter og andre byggefaglige forbrugere samt leverandører.

    b.       Etablere samarbejde med tilsvarende eller beslægtede brancheforeninger i ind- og udland.

    c.       Bistå med løsning af tekniske spørgsmål, som er fælles for branchen.

    d.       Udøve saglig oplysning for produktområdet.

    e.       Tilse, at også ikke-medlemmer giver teknisk saglige oplysninger om deres produkter og evt. påtale, hvis dette ikke sker.

    f.       Etablere og gennemføre, via en ekstern uvildig revisor, en intern produktionsstatistik.

    g.       Etablere og gennemføre en intern informationstjeneste.

    h.       Behandle, udgive og ajourføre foreningens ”Tekniske Bestemmelser for DVV”.

    i.        Arbejde for, at de til enhver tid gældende myndighedskrav og normer i Danmark. Herunder bestemmelser udstedt i medfør af EU’s byggevareforordning, er overholdt.

    j.        Medvirke til at sikre en høj grad af tillid til branchen.

 

3.2 Organisationsmæssig tilknytning

Foreningen er en medlemsforening i DI.

Alle foreningens medlemmer, der kan, skal være medlem af DI.

Foreningen og dens medlemmer er underkastet de for DI til enhver tid gældende vedtægter, og de af DI's valgte ledelse fastsatte politikker og retningslinjer, herunder DI's complianceregler.

Foreningens formål søges fremmet bl.a. gennem:

 

  • Internt og eksternt informationsarbejde
     
  • Arbejdsgruppevirksomhed
     
  • Gruppevirksomhed i materialerelaterede sektioner
     
  • Konferencer, informationsdage, kursusvirksomhed o.l.
     
  • Nationalt og internationalt samarbejde
     
  • Etablere og drive en garantisikringsordning

5.1 Optagelse

Som medlemmer kan optages:

  1. danske og udenlandske virksomheder, der industrielt fremstiller vinduer, vindueselementer og yderdøre.
  2. Datterselskaber og moderselskaber der alene fungerer som salgsselskaber, når den under pkt. 1 anførte produktion sker i et dansk eller udenlandsk moderselskab, eller i et af moderselskabet 100 % ejet andet datterselskab.

På tidspunktet for ansøgning om optagelse skal virksomheden i dens nuværende navn og selskabsform have eksisteret i mindst 1 år.

Optagelse er betinget af, at foreningens revisor på optagelsestidspunktet kan bedømme virksomheden som ”going concern”.

Regnskaber for udenlandske virksomheder skal være efter internationale anerkendte regnskabsprincipper.

For så vidt angår de ovenfor nævnte datterselskaber, der alene fungerer som salgsselskaber eller produktionsselskaber, er det en forudsætning for optagelse, at moderselskabet indestår for datterselskabets eventuelle forpligtelser overfor VinduesIndustrien og i relation til garantiordningen.  

Indmeldelse i foreningen sker ved henvendelse til foreningens sekretariat. Ved ansøgningen skal det oplyses, hvilken medlemskategori, der ønskes optagelse i. Virksomheden kan være medlem af VinduesIndustrien med en del af virksomheden.

Generalforsamlingen kan etablere flere kategorier af medlemskab af foreningen. Afgrænsningen mellem kategorier kan ske på grundlag af virksomhedstype, organisationsform, særlige interesseområder, samt på grundlag af ønsker for ydelser fra foreningen. Det tilkommer til enhver tid bestyrelsen at træffe afgørelse om medlemmers placering i kategorier.

Endelig afgørelse om optagelse træffes alene af bestyrelsen. Afslag på optagelse eller henvisning til en anden medlemskategori, kan, hvis den optagelsessøgende ønsker det, forelægges generalforsamlingen med henblik på en fornyet prøvelse.

Som associerede kan optages danske og udenlandske virksomheder, brancheorganisationer og institutioner med tilknytning til eller interesse for vinduesbranchen.

Det er alene bestyrelsen, der træffer afgørelse om optagelse af associerede.

Generalforsamlingen kan efter enstemmig indstilling fra bestyrelsen udnævne enkeltpersoner til æresmedlemmer, uanset om de opfylder betingelserne for at være medlem eller ej.

Foreningens medlemmer og associerede skal til enhver tid holde foreningens sekretariat orienteret om, til hvilken e-mailadresse foreningen kan fremsende information med frigørende virkning for foreningen.

 

5.2 Pligter

Ethvert medlem er forpligtet til at overholde foreningens til enhver tid gældende vedtægter samt de vedtagelser, der er truffet af generalforsamlingen eller bestyrelsen på foreningens vegne.

Medlemmerne kan vælge at anvende og overholde VinduesIndustriens Fælles Salgs- og Leveringsbetingelser.

Medlemmerne er forpligtet til at afgive en garanti på leverede produkter, der er i overensstemmelse med den for VinduesIndustrien gældende garantierklæring.

Medlemmerne er forpligtet til at være tilsluttet DVV-garantiordningen.

Medlemmerne er forpligtet til at have tegnet en udvidet erhvervs- og produktansvarsforsikring under den af VinduesIndustrien gældende hovedpolice for kollektiv forsikring.

Medlemmerne er forpligtet til at virke for objektiv behandling af ankesager i forbindelse med forbrugerkøb ved at lade behandlingen ske i Byggeriets Ankenævn.

Medlemmerne er forpligtet til at efterleve kendelser afsagt af Byggeriets Ankenævn. Forpligtelsen gælder såvel medlemmer, som sælger elementer direkte til en forbruger, som medlemmer, der sælger elementer indirekte til en forbruger via en mellemhandler, f.eks. en tømrerforretning eller tømrerhandler. Det er en forudsætning for medlemmets forpligtelse, at medlemmet har haft en rimelig adgang til at varetage sine interesser i forbindelse med sagsbehandlingen for Byggeriets Ankenævn, herunder at medlemmet har haft lejlighed til at begære og/eller deltage i eventuelt afholdt skønsforretning.

Så snart VinduesIndustriens Garantiordning har modtaget anmodning om dækning i anledning af manglende efterlevelse af en kendelse/afgørelse, der pålægger medlemmet pligt til mangelafhjælpning respektive erstatning, er VinduesIndustriens Garantiordning berettiget til hos medlemmet at afkræve betaling for det beløb, som afhjælpningsomkostningerne er fastsat til, respektive er dokumenteret at udgøre gennem afholdt syn og skøn.

Medlemmerne er forpligtet til - efter nærmere bestemmelse fra bestyrelsen – at oplyse størrelsen af den årlige omsætning samt afgive andre oplysninger af betydning for foreningens varetagelse af medlemmernes fælles interesser. Dette gælder bl.a. for indberetninger til statistik vedr. produktionsomfang. Oplysningerne indsendes til foreningens registrerede revisor og kan kræves attesteret af medlemmernes registrerede eller statsautoriserede revisor.

Bestyrelsen kan fastsætte regler, efter hvilke et medlems manglende overholdelse af oplysningspligten i henhold til ovennævnte afsnit straffes med bøde eller efter omstændighederne med eksklusion.

Såfremt der inden for medlemmets produktionsområde er etableret en materialerelateret sektion, har medlemmet pligt til at deltage i de faglige og økonomiske aftaler og forpligtelser, der aftales i sektionen.

De ovennævnte pligter er ikke gældende for associerede.

 

5.3 Rettigheder

Medlemsvirksomhedernes medarbejdere har adgang til foreningens arrangementer. Medlemmerne modtager indbydelser, meddelelser og andet generelt materiale, som foreningen udsender.

For associerede træffer bestyrelsen beslutning om, i hvilket omfang disse skal modtage indbydelser, meddelelser og andet generelt materiale.

Bestyrelsen kan – på anmodning fra medlemmer inden for samme materialegruppe danne en sektion til varetagelse af særlige interesser inden for det pågældende materialeområde. Sektionen afgrænser selv sit interesseområde, der dog ikke må være i modstrid med den samlede forenings interesser. Afgørelse heraf træffes af generalforsamlingen.

På sektionens indstilling afgør bestyrelsen, om den vil etablere og finansiere en særskilt sekretariatsfunktion eller gøre brug af foreningens sekretariat.

 

5.4 Slettelse

Slettelse af medlemskab finder sted uden iagttagelse af den i § 5.6, 1. afsnit anførte tidsfrist, hvis betingelserne for medlemskab i henhold til disse vedtægters § 3.2 ikke længere er opfyldt.

Et medlem, hvis bo tages under konkursbehandling eller dødsbobehandling som gældsfragåelsesbo, eller som træder i likvidation, ophører med at være medlem fra udgangen af det kalenderkvartal, i hvilken konkursen eller likvidationen kommer til foreningens kundskab, medmindre boet erklærer at ville indtræde i medlemsforholdet.

Såfremt et medlem/associeret efter påkrav, der fremsættes senest 1 måned efter forfaldsdag, ikke har betalt kontingent eller gebyr senest 3 måneder efter forfaldsdag, er bestyrelsen berettiget til at slette medlemmet.

Virksomheder, der slettes på grund af restance eller på anden måde udtræder af foreningen i gæld til denne, kan ikke genoptages, før alle skyldige beløb er indbetalt.

 

5.5 Eksklusion

Bestyrelsen kan, når den finder, at et medlem/associeret ikke længere opfylder de for optagelse gældende bestemmelser eller skader foreningens anseelse og arbejde, eller på anden måde væsentlig misligholder sine forpligtelser over for foreningen, slette eller ekskludere det pågældende medlem.

Eksklusion kan tillige ske, såfremt et medlem efter bestyrelsens skøn uden rimelig grund undlader at efterleve en afgørelse truffet af Byggeriet Ankenævn.

Enhver eksklusion kan med opsættende virkning indankes for førstkommende ordinære eller ekstraordinære generalforsamling.

Indankningen, der kan foretages af såvel medlemmet som af et bestyrelsesmedlem, skal fremsættes senest 14 dage efter, at medlemmet er underrettet om beslutningen.

Inddragelse af certifikat fra den af VinduesIndustrien valgte certificeringsordning medfører umiddelbart eksklusion af VinduesIndustrien.

Et ekskluderet medlem har ikke krav på andel af foreningens formue.

 

5.6 Udmeldelse

Udmeldelse kan kun ske med 3 måneders varsel til et kalenderårs slutning - tidligst til slutningen af det andet år efter det år, optagelse som medlem er sket.

Hvis en medlemsvirksomhed afhændes eller ophører, kan udmeldelse finde sted uanset de i 5.6, første afsnit nævnte regler, med virkning fra det kalenderkvartal, i hvilken virksomhedsovertagelsen finder sted eller den pågældende virksomhed ophører.

I tilfælde af, at tilsluttede virksomheder ændrer navn eller CVR-nummer, skal bestyrelsen have hver sag til behandling og træffe beslutning om virksomhedens fortsatte medlemskab. Det vil være et krav til fortsat medlemskab, at virksomheden opretholder alle tidligere forpligtelser i relation til gældende 5 års DVV-garanti.

Hvis en medlemsvirksomhed udtræder af DI sker udtrædelsen af foreningen fra det tidspunkt, hvor medlemsforholdet til DI ophører.

En medlems udmeldelse eller eksklusion frigør ikke for forpligtelsen til at betale kontingent frem til udmeldelsens ikrafttræden.

Medlemmer, der  – uanset årsag – er udtrådt af foreningen forud for dennes eventuelle opløsning, har ikke krav på nogen andel af foreningens eventuelle formue.

6.1 Foreningens midler:

Foreningens midler kan kun anvendes til fremme af foreningens formål.

 

6.2 Regnskaber:

Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

Foreningens regnskabsførelse og kontingentopkrævning varetages af DI og regnskabet revideres af DI’s statsautoriserede revisor.

 

6.3 Kontingent:

Foreningen opkræver et indmeldelsesgebyr og et kontingent, hvis størrelse fastsættes for et år ad gangen efter bestyrelsens forslag af den ordinære generalforsamling.

Ved indmeldelse i foreningen betaler nye medlemmer - ud over et indmeldelsesgebyr - forholdsmæssig andel i ordinært og ekstraordinært kontingent for hver resterende ikke afsluttet måned af regnskabsåret.

Det årlige kontingent til VinduesIndustrien forfalder til betaling efter påkrav.

Virksomheder, der i samme selskab har produktion i flere materialekategorier, betaler indmeldelsesgebyr og kontingent som én medlemsvirksomhed.

Et datterselskab til en virksomhed, der er medlem af VinduesIndustrien, betaler indmeldelsesgebyr og kontingent som en ordinær medlemsvirksomhed og har stemmeret herefter.

Betaling for tilslutning til en sektion afgøres af sektionen.

For associerede opkræves et årskontingent, hvis størrelse fastsættes for et år ad gangen efter bestyrelsens forslag af den ordinære generalforsamling.

 

6.4 Fondsstøtte:

Foreningen kan søge og modtage bidrag fra danske og internationale forsknings- og teknologiråd, fonds, legater m.v.

7.1 Bestyrelse:

Foreningen ledes af en bestyrelse på maksimalt 7 medlemmer, der vælges på den ordinære årlige generalforsamling for et tidsrum af 2 år, således at halvdelen af bestyrelsens medlemmer afgår i lige år og de øvrige bestyrelsesmedlemmer i ulige år. Genvalg kan finde sted.

Valgbar til bestyrelsen er personer, der repræsenterer en medlemsvirksomhed og kan træffe beslutninger på virksomhedens vegne.    

Bestyrelsen skal til enhver tid være sammensat på en sådan måde, at alle materialekategorier er repræsenteret med mindst 1 medlem.

Mindst én af de på generalforsamlingen valgte repræsentanter for en materialegruppe skal indgå i ledelsen af en evt. sektion på området.

Hvis et bestyrelsesmedlem afgår i løbet af den periode, vedkommende er valgt for eller den pågældende ikke kan deltage i bestyrelsesarbejdet i en længere periode, skal bestyrelsen indkalde den suppleant, der er valgt inden for samme materialekategori. Efter indtrædelse i bestyrelsen følger suppleantens valgperiode det afgående medlems valgperiode. Såfremt der i en periode mellem 2 valg afgår mere end et bestyrelsesmedlem inden for hver materialegruppe, foretager bestyrelsen selvsupplering indtil førstkommende generalforsamling.

Suppleanterne er på valg hvert år.

Bestyrelsen vælger af sin midte en bestyrelsesleder og en vicebestyrelsesleder på det førstkommende bestyrelsesmøde efter en generalforsamling, hvor der er sket valg til bestyrelsen. Bestyrelseshvervet er ulønnet, men bestyrelsens medlemmer har krav på dækning af udgifter til rejser og fortæring under udøvelse af hvervet.

Bestyrelsen forestår den daglige drift af foreningen gennem et sekretariat, der varetager foreningens løbende forretninger.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 af bestyrelsens medlemmer er til stede samtidig med alle materialekategorier. Hvert bestyrelsesmedlem har én stemme og træffer beslutning med simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed er bestyrelseslederens eller i dennes fravær vicebestyrelseslederens stemme afgørende.

Opstår der uenighed om spørgsmål, der er materialeafhængige, har de enkelte bestyrelsesmedlemmer vetoret. Spørgsmål i sådanne sager forelægges generalforsamlingen.

Bestyrelsen kan nedsætte arbejdsudvalg, til at understøtte foreningens strategiudvikling, aktiviteter og virke, som der efter bestyrelsens eller generalforsamlingens vurdering måtte være behov for. Bestyrelsen fastsætter udvalgenes opgaver, kompetencer og sammensætning og giver retningslinjer for udvalgsarbejdet.

Foreningen kan i relevant omfang deltage i internationalt samarbejde. Beslutning om indmeldelse i sådanne organisationer træffes af bestyrelsen. Udgifter til internationalt samarbejde afholdes af foreningen med mindre andet bestemmes af generalforsamlingen.

Foreningen tegnes af tre bestyrelsesmedlemmer i forening, hvoraf den ene skal være bestyrelseslederen. Prokura kan meddeles.

Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen individuel hæftelse for de foreningen påhvilende forpligtelser.

Bestyrelsens medlemmer må ikke udnytte eller over for udenforstående røbe fortrolige oplysninger, de måtte have erhvervet i deres egenskab som medlem af bestyrelsen.

 

7.2 Generalforsamling:

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

Den årlige ordinære generalforsamling afholdes i marts eller april måned og indkaldes ved brev eller e-mail, med mindst 21 dages varsel. Indkaldelsen skal indeholde tid og sted for generalforsamlingens afholdelse samt en dagsorden. Det reviderede og af bestyrelsen godkendte regnskab samt budgetforslag for det kommende år udsendes til medlemmerne sammen med indkaldelse til generalforsamlingen.

Forslag fra medlemmerne, som ønskes optaget til beslutning på generalforsamlingen, samt ønsker om opstilling til medlem af bestyrelsen eller suppleant til bestyrelsen skal skriftligt meddeles sekretæren senest 14 dage inden generalforsamlingen.

Endelig dagsorden bilagt materiale, der ønskes fremmet til beslutning, skal udsendes senest 8 dage før generalforsamlingen.

Den ordinære generalforsamlings dagsorden skal mindst indeholde følgende:

a.       Valg af dirigent

b.       Fremlæggelse og godkendelse af bestyrelsens beretning

c.       Regnskab til generalforsamlingens godkendelse

d.       Behandling af indkomne forslag

e.       Fremlæggelse af budget og fastlæggelse af størrelse på indmeldelsesgebyr og kontingent

f.        Valg af bestyrelsesmedlemmer

g.       Valg af bestyrelsessuppleanter

h.       Valg af bestyrelsesmedlemmer til Det Tekniske Udvalg

i.        Eventuelt

Bestyrelsen kan beslutte, at der som supplement til fysisk fremmøde på en generalforsamling gives adgang til, at medlemmer kan deltage elektronisk i generalforsamlingen, herunder stemme elektronisk uden at være fysisk til stede. Bestyrelsen fastsætter de nærmere forhold omkring elektronisk deltagelse. Oplysninger herom skal gives i indkaldelsen til generalforsamlingen. 

Bestyrelsen kan beslutte, at generalforsamlingen i sin helhed skal afvikles elektronisk.

Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst 3 af bestyrelsens medlemmer finder det nødvendigt, eller når det kræves af mindst 1/5 af foreningens medlemmer, og det angives, hvilke spørgsmål der ønskes drøftet. Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest 5 uger efter, at lovlig begæring herom er tilstillet bestyrelseslederen, respektive vicebestyrelseslederen. Indkaldelse skal ske med mindst 21 dages varsel. Dagsorden for en ekstraordinær generalforsamling skal foruden de spørgsmål, der har givet anledning til indkaldelsen, indeholde valg af dirigent.

En ekstraordinær generalforsamling afvikles i øvrigt efter de samme principper som en ordinær generalforsamling, herunder med hensyn til dirigent, fuldmagter, stemmeafgivelse, fremmøde og elektronisk afvikling.

Generalforsamlingen er – med mindre andet fremgår af disse vedtægter – altid beslutningsdygtig ved de fremmødte og repræsenterede medlemmer uanset disses antal.

Ved afstemninger og valg har hvert medlem 1 stemme.

Associerede har ikke tale- og stemmeret på generalforsamlingen, og er ikke valgbare til bestyrelsen.

Fraværende medlemmer kan repræsenteres af tilstedeværende medlemmer ved skriftlig fuldmagt. Et medlem kan dog højst udøve fuldmagt for 1 andet medlemmer. Bestyrelsen kan bære et ubegrænset antal fuldmagter.

Alle afgørelser på generalforsamlingen træffes ved almindeligt flertal af de afgivne, gyldige stemmer (se dog punkt 8 og punkt 9). Blanke stemmer medregnes ikke ved opgørelsen af afgivne stemmer.

Afstemning, herunder valg til bestyrelsen, kan ske ved akklamation, dog skal afstemning ske skriftligt, når begæring herom fremsættes, eller når generalforsamlingens dirigent bestemmer det.

Vedtægtsændring kan kun ske på en generalforsamling, der indvarsles og gennemføres som anført i punkt 7.2. Forslag til vedtægtsændring sendes skriftligt til medlemmerne sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen. Til vedtagelse af forslaget kræves, at mindst 1/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer er repræsenteret ved fremmøde eller ved fuldmagt, og at vedtagelsen sker med mindst 2/3 af de afgivne, gyldige stemmer.

Såfremt 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer ikke er repræsenteret, men 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget, kan der senest 5 uger efter indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, hvor forslaget kan vedtages med almindeligt flertal uanset antallet af repræsenterede medlemmer.

8.1 Udmeldelse af DI og eksklusion

Beslutning om foreningens udmeldelse af DI og omgørelse af en bestyrelsesbeslutning om et medlems eksklusion skal ske efter samme regler som vedtægtsændringer jf. § 8.

Foreningen kan opløses, såfremt der fremsættes forslag herom, efter samme regler som under punkt 8. Vedtagelse kræver dog, at mindst halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede, og at vedtagelsen sker med mindst ¾ af de afgivne, gyldige stemmer. Såfremt halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer ikke er til stede, men ¾ af de afgivne, gyldige stemmer er for forslaget, skal der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, hvor forslaget kan vedtages med almindeligt flertal uanset antallet af repræsenterede medlemmer.

Ved foreningens opløsning skal dens midler anvendes i overensstemmelse med foreningens formål og fordeles således, som det ved almindeligt flertal besluttes på den sidste generalforsamling.

Disse vedtægter er første gang revideret forud for - og godkendt på en ekstraordinær generalforsamling den 25. september 1978.

På generalforsamlinger afholdt på nedenstående datoer er der godkendt revideringer i følgende punkter:

 

Den 24. oktober 1980: Punkt 6.3

Den 21. oktober 1981: Punkt 5.1 og 6.4

Den 26. oktober 1984: Punkt 5.1, 5.2, 5.4, 6.3 og 7.1

Den 24. marts 1988: Punkt 4, 5.1, 5.2, 6.2, 6.3 og 7.1

Den 23. marts 1993: Punkt 2, 3, 4, 5.1, 5.2, 5.4, 5.5, 6.2, 6.3, 6.4, 7.1, 7.2, 8 og 10

Den 24. marts 1994: Punkt 5.3 og ANNEKS A, punkt 3.4

Den 23. marts 1995: Punkt 5.1, 5.3, 5.4, 6.3, 7.2 og ANNEKS A punkt 1.2

Den 20. marts 1997: Punkt 5.3

Den 25. marts 1999: Punkt 5.3 og 7.1

Den 30. marts 2000: Punkt 5.3

Den 30. marts 2004: Punkt 3a, 3j, 5.1, 5.3 ,6.2, 6.3, 7.1, 7.2, ANNEKS A punkt 1.3

Den 7. april 2005: Forside, Punkt 1,3j, 5.1, 5.2, 5.3, 5.5, 6.3, ANNEKS A punkt 1.1, 1.2 (udgår), 1.3,1,4,1.5 (udgår), 1.6 (udgår), 3.2, 3.4, 3.6

Den 29. marts 2007: ANNEKS A punkt 3.4 ændres

Den 23. april 2009: Punkt 3j, 3k, 4, 5.2, 5.3, 5.5

Den 15. april 2010: Punkt 5.1

Den 14. april 2011: ANNEKS A punkt 1.1, 1.2 og 3.4

Den 11. april 2013: Punkt 6.2, 7.2, ANNEKS A: punkt 1.1 og 1.2

Den 10. april 2014: Punkt 7.2

Den 19. april 2016: Punkt 5.2, 5.3, 7.2

Den 19. april 2018: Punkt 7.2

Den 11. april 2019: ANNEKS A: Punkt 1.2 og 1.3

Den 2. oktober 2020: Punkt 3.i, 5.3, 7.1, ANNEKS A: Punkt 1.2 og 4.

Den 30. marts 2023: Punkt 3.2, 8.1

Den 11. april 2024: Punkt 3.1, 5.1, 5.2 (udgår), 5.3, 5.4, ny 5.4, 5.5, 5.6, 6.2, 6.3, 6.4 (udgår), 6.5, 7.1, 7.2, 8 og 8,1 ANNEKS A: Punkt 1.2, 3.1, 3.3 og 3.4

 

Teknisk udvalg til behandling af ”Tekniske Bestemmelser for DVV”

 

1.       Udvalgets sammensætning m.m.

1.1     Det Tekniske Udvalg består af 7 medlemmer.

1.2     De 6 medlemmer vælges blandt VinduesIndustriens virksomheder og ansatte hos disse eller andre virksomheder eller organisationer med tilknytning til byggeerhvervet. Valget sker på den ordinære generalforsamling efter indstilling fra bestyrelsen.

De 6 generalforsamlingsvalgte medlemmer skal repræsentere alle materialekategorier træ, træ/alu, metal, plast, FRP (Fiber Reinforced Polymer), samt ruder.

Hvert medlem vælges for en periode på to år. Genvalg kan ske.

Det 7. medlem udpeges frit af bestyrelsen efter faglige kriterier, og den pågældende indstilles af bestyrelsen til leder for det Tekniske Udvalg. Valget af udvalgsleder skal godkendes på generalforsamlingen, hvor den pågældende vælges for en periode på 3 år. Genudpegning kan ske.

1.3     I tilfælde af et medlems afgang før udløbet af en udpegningsperiode skal bestyrelsen straks udpege et nyt medlem, der fortsætter i mandatet i den resterende del af udpegningsperioden.

 

2.       Udvalgets arbejdsområder

2.1     Det Tekniske Udvalg har til opgave at behandle, udgive og ajourføre foreningens ”Tekniske Bestemmelser for DVV”.

 

3.       Udvalgets møder og beslutninger

3.1     Udvalget holder mindst et årligt møde.

3.2     Direktøren for VinduesIndustrien fungerer tillige som sekretær for det Tekniske Udvalg og deltager i udvalgsmøder, men har ikke stemmeret.

3.3     Mødeindkaldelse forestås af sekretæren efter aftale med udvalgets leder. Indkaldelse med dagsorden skal ske skriftlig og med mindst 2 ugers varsel.

3.4     Udvalget er kun beslutningsdygtigt, når mindst 4 medlemmer er til stede heriblandt udvalgslederen. Beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal blandt de fremmødte. I tilfælde af stemmelighed er udvalgslederens stemme udslagsgivende.

3.5     Sekretæren udarbejder referat fra udvalgsmøderne og er ansvarlig for, at alle beslutninger vedr. de Tekniske Bestemmelser effektueres.

3.6     Udvalget har referencepligt til det af VinduesIndustrien valgte certificeringsorgan og til VinduesIndustriens bestyrelse, som skal godkende alle ændringsforslag.

 

4.       Høringer m.v. ifm. revisioner af gældende udgaver

4.1     Når udvalget har færdiggjort en revision eller en ny udgave, skal denne lægges ud på hjemmesiden www.dvv.dk i en periode på mindst 1 måned, hvor interessenter og øvrige har mulighed for at indgive kommentarer til revisionen.